Què és el CNJC
El Consell Nacional de la Joventut de Catalunya (CNJC) és la plataforma que aplega gairebé cent entitats juvenils de Catalunya i consells locals de joventut. Fundat el 1979, el CNJC promou els interessos de la gent jove a la societat i davant els poders públics. És una entitat de dret públic de base associativa amb personalitat jurídica pròpia.
Més de 200.000 persones joves catalanes (Informe Panoràmic 2015) estan associades i participen en les entitats membres del Consell, ja sigui en associacions educatives (esplais i agrupaments escoltes), sindicals d’estudiants i treballadors, culturals i d’intercanvis, polítiques, socials especialitzades, o en els consells locals de joventut.
A més, el CNJC és membre de ple dret del Fòrum Europeu de la Joventut (European Youth Forum) des de l’any 1985.
Com a plataforma independent, crítica, plural i democràtica, el CNJC té sis objectius bàsics:
- Fomentar i promoure l'associacionisme i participació juvenil i, en general, la participació democràtica.
- Promoure les relacions entre les entitats juvenils, també coordinar-les i dinamitzar-les.
- Defensar els drets de les persones joves.
- Fer de pont entre la gent jove i els poders públics per defensar els interessos de les persones joves a les institucions.
- Impulsar informes i estudis propis o encàrrecs sobre matèries relacionades amb la joventut.
- Projectar l'activitat del moviment associatiu català en l'àmbit internacional i fomentar la dimensió internacional del CNJC.
Òrgans de govern
L'Assemblea General
És el màxim òrgan de participació i decisió del CNJC. L'Assemblea General Ordinària (AGO) és de caràcter anual i està formada per màxim dues persones delegades de cadascuna de les entitats membres.
El Comitè Executiu
Es convoca dues vegades l'any amb l'objectiu de permetre a les entitats fer seguiment de la tasca duta a terme pel secretariat durant el període comprès entre assemblea i assemblea.
Organigrames
La nostra història
Bases per a l’organització i institucionalització de les polítiques de joventut
1977
On tot comença
Durant el 1r Congrés de la Joventut de Catalunya i arran d’una proposta de la Taula de Joves, es planteja la creació d’un organisme que aplegui les entitats juvenils catalanes.
1979
2 d'abril
Creació del CNJC
Per decret de la Generalitat de Catalunya, es crea el Consell Nacional de la Joventut de Catalunya, dotat de personalitat jurídica pròpia, amb dues funcions bàsiques: coordinar les entitats i moviments juvenils i fer de pont entre el moviment associatiu juvenil i l'administració en temes de política de joventut.
1980
26 de gener
Primera Assemblea
Se celebra la 1a Assemblea General del Consell. En aquesta assemblea s’escull el primer Secretariat i es defineixen les línies generals d’actuació. El Consell va ser adscrit al Departament d'Ensenyament i Cultura de la Generalitat i va passar a dependre de la Direcció General de Joventut, creada aquell mateix any, per, més endavant, passar a dependre de la Secretaria de Joventut.
1980
Els Consells Locals de Joventut
Se celebra el seminari “Els consells de joventut” amb la idea d’emfatitzar la necessitat de portar al territori la participació juvenil. El Consell entenia els consells locals de joventut com una bona eina al servei de la participació juvenil en la vida quotidiana i per fer sentir la veu de l’associacionisme juvenil a l’administració local.
1984
El CNJC a l'exterior
El CNJC participa en la creació del Consell de la Joventut d'Espanya (d'on posteriorment es retira), i ingressa com a membre de ple dret al Fòrum Juvenil de les Comunitats Europees (YFEC) i el seu successor, el Fòrum Europeu de la Joventut (YFJ) (el CNJC n’és membre des del 1985), organismes en els que ha desenvolupat tasques importants, fins al punt que els seus representants hi han exercit els càrrecs de president o vicepresident.
1985
1 de juny
Nous reptes a debat
El Consell creu esgotats els plantejaments del 1r Congrés, creu que és hora d’abandonar les bases del moviment juvenil antifranquista i que cal establir nous horitzons. D’aquí sorgeix la crida per la participació del 2n Congrés de la Joventut de Catalunya, amb la intenció d’obrir un procés de debat, acció i participació. Aquest Congrés serà un revulsiu que permetrà fer emergir el teixit juvenil dispers que existia al país. Les conseqüències d’aquest Congrés són la influència en la consolidació i maduració del CNJC.
Reformulació de les bases discursives i estratègiques, i cerca de representativitat territorial
1985
Origen jurídic
A partir de la Llei 14/1985, el CNJC té personalitat jurídica pròpia i es finança a càrrec del pressupost de la Generalitat.
En aquests anys es dóna una embranzida als consells locals de joventut i reben un impuls definitiu amb el “Projecte de consells locals 1984-1986” orientat a la seva creació, reforç i coordinació.
1985
1 de juny
2n Congrés de Joventut
El Consell creu esgotats els plantejaments del 1r Congrés, creu que és hora d’abandonar les bases del moviment juvenil antifranquista i que cal establir nous horitzons. D’aquí sorgeix la crida per la participació del 2n Congrés de la Joventut de Catalunya, amb la intenció d’obrir un procés de debat, acció i participació. Aquest Congrés serà un revulsiu que permetrà fer emergir el teixit juvenil dispers que existia al país. Les conseqüències d’aquest Congrés són la influència en la consolidació i maduració del CNJC.
1986
Aprovació dels Estatuts
S’aproven els estatuts del CNJC, que seran discutits i aprovats pel Consell Executiu de la Generalitat l’any 1987. La nova llei defineix el Consell com una entitat de dret públic de base associativa amb personalitat jurídica.
1988
Els Consells Locals de Joventut
Diversos consells locals formen part del CNJC com a entitats membres de ple dret. És sobretot amb el Consell de la Joventut de Barcelona (CJB) que el CNJC ha col·laborat més intensament en el desenvolupament de campanyes, debats, cursos, i sobretot en el seu treball intern.
1980 - 1990
L'associacionisme, punta de llança
L'activitat dels anys 80 i 90 del CNJC reflecteix i alhora impulsa els grans eixos del moviment juvenil català a la fi del s. XX. La promoció de l'associacionisme i la participació, l'obertura als moviments i organismes internacionals, les lluites contra el racisme i a favor de l'objecció de consciència i de la supressió del servei militar, han estat constants de la seva actuació.
Tensió institucional, conflicte intern entre entitats i crisi dels consells locals
1992
Bloqueig de l'administració
La nova generació de joves que entra al Consell es trobà amb la impossibilitat de dur a la pràctica la 2a Carta de la Joventut degut a cert recel de l’Administració vers el CNJC. Els objectius que hi feien referència només podien ser assolits amb una major interlocució amb l’Administració, i si part d’aquesta no és prou receptiva cal articular una oficina parlamentària del Consell que assegurés la relació d’aquest amb l’Administració i, especialment, amb el Parlament de Catalunya.
1992
Eixos de lluita i treball
En aquests anys el Consell té tres centres principals d’activitat: el desplegament del dret a l’objecció de consciència, el tractament dels problemes derivats de la discriminació de gènere i l’intent d’extensió dels consells locals.
1992
Reptes territorials
El CNJC crea una plaça de tècnic de dinamització territorial, i l’any següent suposa la defunció provisional d’aquest àmbit, que esdevé un dels principals reptes per estructurar una xarxa associativa juvenil que abraci el conjunt del territori.
1992
El bloqueig es manté
Hi ha limitacions de les grans línies estratègiques llançades pel 2n Congrés. Sobretot es fa patent que sense una administració autonòmica i municipal, disposada a col·laborar per dur-les a terme difícilment es podrien realitzar. La percepció que cap de les demandes fetes pel CNJC era recollida portà a un cert enduriment de les posicions vers l’administració pública.
1993
Consell a debat
El debat i no entesa entre el Consell Nacional i la Secretaria General va acabar amb el bloqueig de la partida pressupostària del Consell a condició de negociar les activitats de l’organisme juvenil, situació que portà a la dimissió del president del Consell el 1993 i a una de les crisis més fortes de la història del CNJC, que obrí el procés conegut com a “Consell a Debat” en la XVI AGO celebrada l’any 1993. En el problema de fons hi havia el model de Consell i com a punt de tensió els diferents posicionaments sobre les reivindicacions i la politització del Consell.
1996
Ruptura amb el CJE
La incomprensió per part del Consejo de la Juventud de España i per part del Consells de l’Estat sobre la identitat diferenciada del CNJC en les relacions internacionals es va convertir en un dels temes recurrents dins dels debats en el si del Consell i entre aquest i la resta de Consells de l’Estat. Finalment, el Secretariat del Consell va decidir abandonar el CJE i l’any 1996, a la XII AGE del CNJC, es va confirmar la ruptura amb el CJE.
Nou model de funcionament: reforç del consens intern i del rol d’interlocució
1997
Canvis en l'estructura
Per superar l’etapa de crisi interna, l’any 1997 l’Assemblea del Consell aprova un model d’estructura i funcionament i una proposta de modificació de la Llei i els Estatuts del CNJC. El nou model del Consell parteix de la voluntat de vertebrar l’associacionisme juvenil català, coordinar i representar tots els joves associats, alhora que mostra una postura oberta, dialogant i constructiva davant les entitats juvenils.
Després de deu anys de debats interns, el CNJC no havia incidit en les polítiques juvenils. Un cop superada la crisi interna semblava necessari elaborar un nou document marc que orientés el Consell. Aquest document estratègic i de projecte seria conegut com “Línies de política juvenil”, elaborat d’acord amb la discussió en una jornada de ponències presentades per experts associatius. L’edició del document va comptar amb el suport extraordinari del Parlament de Catalunya, la qual cosa significava un alt reconeixement institucional. De nou, igual que succeí amb la 2a Carta de la Joventut Catalana, un document del Consell Nacional finalitzava amb la demanda d’un Pla Nacional de Joventut assumit per les institucions catalanes.
Juny del 2000
Cap al Pla Nacional de Joventut
Una proposició no de llei aprovada el juny de l’any 2000 dona suport als continguts de “Línies de política juvenil”, que serviran de base per a l’elaboració posterior d’un Pla Nacional de Joventut que seguirà els criteris d’una política integral de joventut.
Novembre del 2000
Pla Nacional de Joventut
S’aprova el Pla Nacional de Joventut amb una vigència prevista fins a l’any 2010. Mai el CNJC no havia aconseguit incidir tant en les polítiques de juvenils.
2002
El Triangle Jove
Desenvolupament del Triangle Jove, amb els consells de joventut del País Valencià i de les Illes Balears, constituït l’any 1999 i celebració del III Congrés de la Joventut de Catalunya.
2004
Impuls internacional
Se celebra el Festival Mundial de la Joventut a Barcelona, un esdeveniment que va ser el punt de trobada de més de 8.000 joves vinguts d’arreu del món entre els dies 8 i 14 d’agost. Sobre els eixos del desenvolupament sostenible, la globalització, la diversitat cultural i les condicions de pau, el Festival va ser un espai de trobada on els i les assistents van posar en comú les seves experiències i plantejaments. La llarga tradició del moviment associatiu juvenil català va impulsar el Consell de Joventut de Barcelona i el CNJC a presentar la candidatura per acollir la tercera edició del Festival. La coordinació amb les associacions juvenils internacionals i amb les plataformes regionals va suposar un pas endavant en la feina del CJB i del CNJC, així com donar un impuls renovat a la coordinació internacional del moviment associatiu juvenil.
Reconeixement legal, mobilitzacions i repressió
2009
30 anys!
El CNJC celebra el seu 30è aniversari amb un seguit d’actes, alguns d’ells celebrats a les demarcacions de Lleida, Girona i Tarragona.
2010
Any de lleis juvenils
Durant el 2009, el Secretariat del CNJC treballa intensament amb els representants polítics per aconseguir una llei pròpia que reguli el CNJC. Aquesta és la Llei 1/2010. La nova llei blinda el CNJC com a interlocutor, en garanteix el finançament, fixa la forma jurídica, i permet de nou la participació dels Consells Locals de Joventut.
A més, el 2010, s'aprova amb una majoria àmplia la llei 33/2010 de polítiques de joventut, elaborada amb la participació intensa del CNJC i que és ambiciosa en objectius, preveu més participació juvenil i estableix l'emancipació juvenil com a prioritat.
2010
Superació de blocs
A la XXXII AGO de març de 2010 el CNJC inicia una nova etapa amb la renovació del 80% del Secretariat, juntament amb l’entrada d’un representant dels consells locals de joventut. Aquesta Assemblea suposa la superació d’una dinàmica de blocs i divisió del Consell que es portava arrossegant des de fa alguns anys, així com la reincorporació dels consells locals com a membres de ple dret.
2011
El CNJC pateix les retallades
La Generalitat retalla en més de 100.000 € el pressupost del CNJC, la qual cosa provoca el desmantellament de tota l’estructura territorial, 5 places de tècnics encarregats del suport associatiu i del foment de consells locals de joventut; i la cancel·lació d’algunes de les actuacions que es feien anualment. Per la seva banda, el CNJC s’adhereix a les mobilitzacions en contra de les retallades.
2012 - 2017
A favor del dret a l’autodeterminació
El CNJC no és aliè a l’ambient de la societat catalana en favor de l’autodeterminació i aprova, amb majories àmplies, resolucions a favor del dret a l’autodeterminació de Catalunya, de la votació del 9 de novembre de 2014 i de garanties democràtiques per al referèndum de l’1 d’octubre de 2017.
2017
4t Congrés Català de la Joventut
El 13 i 14 de maig de 2017, el CNJC organitza el 4t Congrés Català de la Joventut a l’Hospitalet de Llobregat. El contingut treballat en els diferents tallers servirà per a redactar la Carta Catalana de la Joventut, una eina d’incidència política que vol donar veu a les propostes i inquietuds de les persones joves.
2017
L’Estat espanyol intervé el CNJC
El referèndum d’independència, celebrat a Catalunya l’1 d’octubre de 2017, provoca l’aplicació de l’article 155 de la Constitució espanyola a la Generalitat de Catalunya, per la qual cosa, el CNJC pateix aquesta intervenció. Ni el CNJC ni les 297 organitzacions no poden fer pagaments ni domiciliacions sense autorització de l’Estat, i s’exigeix al Consell una declaració responsable per a cada pagament que garanteixi que «els diners no financen actuacions il·legals ni contràries a les decisions dels tribunals». Aquest fet suposa una vulneració sense precedents en l’autonomia del CNJC.
2017 - 2019
El CNJC contra la repressió
La repressió viscuda durant les mobilitzacions entre el 2017 i el 2019 fan que el Consell se solidaritzi amb la joventut que pateix les conseqüències judicials d’aquests fets, particularment de la joventut associada. Alhora, també es mostra favorable a una amnistia, a l’alliberament dels presos polítics i en contra de la sentència del procés.
També és una etapa de tensió al Secretariat, òrgan en què no hi ha una visió unitària en relació amb aquests posicionaments.
Recuperació post-covid
2020
La Covid-19 obliga a virtualitzar-nos
La pandèmia de Covid té un impacte gros en tot l’associacionisme juvenil, i també en el CNJC. Totes les activitats han de passar a ser virtuals, i les que no ho poden ser són anul·lades. La situació s’estén amb alts i baixos fins a dos anys i genera moltes dificultats a l’associacionisme, que pateix una davallada en la participació que es notarà durant els anys posteriors. Arran d'aquest fet, el CNJC posa sobre la taula campanyes per a la salut mental juvenil i de suport associatiu. A més, el Consell fa esforços en defensa dels drets dels infants i joves, la veu dels quals no es tenia en compte en cap dels espais de decisió.
2023
Aprovada la Llei de Foment de l'Associacionisme
El Parlament aprova la primera Llei de Foment de l'Associacionisme, prevista en la llei anterior, del 2015, que preveu l’encàrrec al Consell de desplegar un centre de recursos per a les associacions juvenils a escala nacional. El CNJC va fer un procés intens d’incidència en aquesta llei.
2024
Mobilització en favor del lleure educatiu
A causa de l’amenaça de no poder fer els campaments i les colònies d’estiu, les entitats del lleure educatiu es mobilitzen a Barcelona, l’estiu de 2024, amb el suport polític i logístic del CNJC. Gràcies a aquestes mobilitzacions s’aconsegueix un acord que inclou diverses de les demandes històriques del lleure educatiu.