El segon Correllengua Universitari tanca una setmana d’èxit passant per set universitats catalanes
Les entitats estudiantils universitàries, juntament amb el CNJC, impulsen el segon Correllengua Universitari, amb l’objectiu de reivindicar la llengua i cultura catalana a les universitats públiques del país. Estem en un moment de retrocés de l’ús social de la llengua catalana als Països Catalans, especialment en les generacions més joves, on les dades són alarmants. L’última Enquesta d’Usos Lingüístics de la Població sentenciava que menys d’un terç de la població té el català com a llengua habitual. A més, la situació de la llengua a les universitats és igual o més preocupant.
És per això que del 23 al 26 de febrer, les entitats estudiantils universitàries han organitzat activitats per reivindicar la llengua i la cultura catalanes. L’edició d’enguany arriba després de l’èxit del Correllengua Universitari 2025, que va omplir les universitats catalanes de cultura, oci i tradicions catalanes.
Amb l’objectiu de revertir la situació i reivindicar l’ús del català a les universitats, el Correllengua Universitari 2026 ha passat durant quatre dies per les principals universitats públiques del país, reunint milers d’estudiants organitzades. Colles castelleres, sindicats d’estudiants, col·lectius culturals i esportius, tots reunits per un únic objectiu: reivindicar els seus drets lingüístics dins i fora de les aules.
Tal com diu el manifest del Correllengua Universitari, “deixem enrere la inacció per prendre un paper actiu en la lluita. Entitats culturals i col·lectius de la universitat treballant colze a colze amb un mateix objectiu, sabent que només a través de l'organització i bastint espais de contrapoder popular serem capaces de perdurar en el combat.”
Dilluns la flama va donar el tret de sortida a la Universitat Rovira i Virgili, a Tarragona, amb el Consell d’Estudiants de la URV, els Pataquers de la URV, les estudiants de Filologia Catalana, el Departament de Filologia Catalana de la URV i el Servei Lingüístic i de Publicacions de la URV. Una xaranga, una fideuada, jocs per la llengua i concerts van ser les activitats que van omplir el Campus Catalunya durant el dia.
Dimarts la flama del Correllengua va arribar fins a la Universitat de Lleida, on les entitars van organitzar tallers, concerts, actuacions de cultura popular, xerrades i, fins i tot, dues calçotades simultànies. El Consell de l’Estudiantat de la UdL, Los Marracos de la UdL, la Colla Bastonera del Pla de l’Aigua i AECS Lleida, van ser les entitats impulsores a la UdL.
Dimecres va ser el torn de la Universitat de Girona, on el Correllengua va ser acollit pels Xoriguers de la UdG, l’Associació de Batucada de la UdG, l’Associació Agroecologia de la UdG, l’Associació d’Estudiants de Medicina, l’Associació d’Estudiants de Ciències Socials, Àligues i Aligots, Les Daines, UdG Racing Division i Jovent Republicà. Durant el dia, els diversos campus de la ciutat es van omplir de xerrades i tallers, un pòdcast en directe, un bingo musical, una actuació castellera, batucada, glosa i concerts. A més, les estudiants van fer córrer la flama gairebé cinc quilòmetres per tota la ciutat.
Per tancar l’edició del Correllengua Universitari, la flama va parar a quatre campus universitaris de manera simultània, a la província de Barcelona.
D’una banda, les entitats de la Universitat Autònoma de Barcelona van organitrzar diverses activitats per les facultats de Bellaterra. Les assemblees de facultats de la UAB, el SEPC de la UAB, Casal Popular La Trinxera, la FNEC de la UAB, el Consell d’Estudiants de Biociències, els Ganàpies, la colla bastonera de la UAB els Escuradents, el Club Alpí de la UAB, UABaneres, Jovent Republicà i els Joves Ecosocialistes van muntar un passafacultats, jocs, xerrades, actuacions, tallers i concerts durant tot el dia.
A més, al Campus de la Ciutadella de la Universitat Pompeu Fabra, la colla castellera dels Trempats de la UPF, Plataforma Universitària pel Català, el Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans, les assemblees d’estudiants de la UPF, la Federació Nacional d’Estudiants de Catalunya, Joves Ecosocialistes i Jovent Republicà van organitzar activitats van fer arribar la flama del Correllengua a la seva universitat. Van organitzar-hi tallers de cultura popular, una xerrada, un bingo musical i una actuació de glosa.
A Barcelona, però també va passar per la Universitat de Barcelona i la Universitat Politècnica de Catalunya, tant al Campus Centre de la UB com a la Zona Universitària. Allà, la colla castellera dels Arreplegats de Zona Universitària, el Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans, l’associació FestaFIB, Distorsió UPC, Assemblea ETSEIB UPC i la Federació Nacional d’Estudiants de Catalunya, van participar també en pòdcasts en directe, xerrades, un bingo musical, actuacions de cultura popular, concerts i un passafacultats acompanyat de xaranga.
D’aquesta manera, la setmana va tancar amb milers d’estudiants havent participat per tot Catalunya amb l’objectiu de fer córrer la llengua, organitzar-se en català i reivindicar-lo a les universitats.
Es pot consultar el manifest del Correllengua Universitari complet aquí.
A més, a les xarxes socials del Correllengua Universitari es pot seguir el relat fotogràfic de les jornades, amb una mirada artística d’aquests dies d’activitats i reivindicació.